- درایو: الکتروموتور – موتور هیدرولیکی – استپ موتور
- گیربکس
- شیلنگ
- استراکچر

پمپهای پریستالتیک از چند جزء کلیدی تشکیل شدهاند که هر یک نقش مهمی در عملکرد پمپ دارند. این اجزا عبارتند از:
۱. لوله انعطافپذیر (توبینگ)
لوله انعطافپذیر قلب پمپ پریستالتیک است. این لوله معمولاً از مواد مقاوم مانند لاستیک سیلیکونی، PVC یا تفلون ساخته میشود و باید در برابر سایش، مواد شیمیایی و فشار مقاوم باشد. سیال از داخل این لوله عبور میکند و با انقباض و انبساط لوله، به جلو رانده میشود.
۲. رولرها یا کفشکها
رولرها یا کفشکها اجزایی هستند که به صورت متوالی لوله انعطافپذیر را فشرده و رها میکنند. این عمل باعث ایجاد حرکت سیال به سمت خروجی پمپ میشود. رولرها معمولاً از مواد مقاوم ساخته میشوند تا در برابر سایش و فشار مقاومت کنند.
۳. روتور
روتور بخشی است که رولرها یا کفشکها به آن متصل هستند. با چرخش روتور، رولرها به نوبت لوله را فشرده و سیال را به جلو میرانند. روتور معمولاً توسط یک موتور الکتریکی به حرکت درمیآید.
۴. موتور الکتریکی
موتور الکتریکی نیروی محرکه پمپ را تأمین میکند. سرعت موتور قابل تنظیم است و این امکان را فراهم میکند که دبی پمپ (میزان جریان سیال) به دقت کنترل شود. موتورهای مورد استفاده در پمپهای پریستالتیک معمولاً از نوع DC یا AC هستند.
۵. محفظه پمپ
محفظه پمپ بخشی است که لوله انعطافپذیر و رولرها در آن قرار میگیرند. این محفظه باید به گونهای طراحی شود که از لوله در برابر آسیبهای خارجی محافظت کند و همچنین امکان تعویض آسان لوله را فراهم کند.
۶. سیستم کنترل
سیستم کنترل پمپ پریستالتیک شامل تجهیزاتی است که سرعت موتور و در نتیجه دبی پمپ را تنظیم میکنند. این سیستم میتواند به صورت دستی یا خودکار باشد و در برخی موارد قابلیت اتصال به سیستمهای کنترل پیشرفته را دارد.
