ویسکوزیته و روش های محاسبه آن

وقتی مردم در مورد درک ویسکوزیته صحبت می کنند، در مورد یکی از دو چیز صحبت می کنند:  ویسکوزیته دینامیکی (همچنین به عنوان مطلق شناخته می شود)  یا   ویسکوزیته سینماتیک .

نحوه اندازه گیری ویسکوزیته

یک راه اندازه گیری مقاومت سیال در برابر جریان در هنگام اعمال نیروی خارجی است. این ویسکوزیته دینامیکی است و واحد اندازه گیری  ویسکوزیته دینامیکی سانتی پویز (cP) است.

راه دیگر اندازه گیری جریان مقاومتی سیال تحت وزن گرانش است. نتیجه ویسکوزیته سینماتیکی است. بنابراین ویسکوزیته سینماتیکی معیار مقاومت ذاتی یک سیال در برابر جریان است، زمانی که هیچ نیروی خارجی، به جز گرانش، روی آن وارد نمی شود. واحد اندازه گیری  ویسکوزیته سینماتیک Centistokes (cSt) است.

تفاوت بین ویسکوزیته دینامیکی و کینماتیکی چیست؟

تفاوت اساسی بین اندازه گیری ویسکوزیته دینامیکی و کینماتیکی چگالی است. چگالی در واقع راهی برای تبدیل بین اندازه گیری ویسکوزیته سینماتیکی و دینامیکی فراهم می کند. فرمول تبدیل به صورت زیر است:

سینماتیک (cSt) x چگالی = پویا (cP)
پویا (cP) / چگالی = حرکتی (cSt)

چگالی  نسبت جرم (یا وزن) نمونه تقسیم بر حجم نمونه است. در مورد یک مکعب یخ 1 سانتی متر مکعبی و یک مکعب فولادی 1 سانتی متر مکعبی فکر کنید. ممکن است اندازه آنها یکسان باشد، اما وزن مکعب فولادی از مکعب یخ بیشتر است. بنابراین می گوییم چگالی فولاد بیشتر از یخ است.

ویسکوزیته سینماتیک برای اندازه گیری مایعات نیوتنی و ویسکوزیته دینامیکی برای مایعات غیر نیوتنی استفاده می شود. به زبان ساده، ویسکوزیته سیال  نیوتنی  بدون توجه به مقدار برشی که برای دمای ثابت اعمال می شود (مثلاً آب، الکل، روغن معدنی) ثابت می ماند. سیالات غیر نیوتنی  برعکس سیالات نیوتنی هستند. هنگامی که برش بر روی مایعات غیر نیوتنی اعمال می شود، ویسکوزیته سیال تغییر می کند (مانند سس گوجه فرنگی، چسب، ماسه روان).

تاثیر ویسکوزیته بر پمپ های گریز از مرکز

ویسکوزیته تأثیرات قابل توجهی بر روی دبی و قابلیت فشار پمپ های گریز از مرکز و همچنین گشتاور شفت و توان موجود خواهد داشت و بدیهی است که راندمان کمتر خواهد بود. هر چیزی بیش از 25cP تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پمپ های گریز از مرکز خواهد داشت. راه‌هایی برای محاسبه (یا مشخص کردن از نمودارها) وجود دارد، اما این فراتر از حیطه این مقاله است، بنابراین برای اهداف عملی:

حداکثر ویسکوزیته:  دسته پمپ  آسوما
150 cP  (  به  دلیل انتقال گشتاور از طریق آهنربا)  است.

مقایسه ویسکوزیته (Centipoise @ 20 درجه ج)
متانول 0.6
آب 1
شیر 3
خون 10
ضد یخ (اتیلن گلیکول) 15
روغن زیتون 84
روغن موتور-SAE20 140-420
روغن موتور-SAE40 650-950
روغن کرچک 966
گلیسیرین 1490 عسل
10،000
20000

تبدیل ویسکوزیته
1 پویز = 100 سانتی پویز (cP)
سانتی پویز (cP) = سنتیستوک (cSt) x SG
سنتیستوک (cSt) = سانتی پویز (cP) / SG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *